Renoveren in Hongarije: deel I

Huis in Györe

In juli 2015 kocht ik mijn huis in Györe. Dit huis is een renovatie project waarvan ik hoop dat het voor volgende zomer klaar is.
Het verhaal begon afgelopen zomer toen ik er zelf twee maanden ging verblijven. Verrassing nummer 1 was dat de waterleiding in de badkamer stuk was, dus dat ik in de hete zomer zomer water zat. Na enkele dagen kwam de loodgieter, die voor ongeveer €35,- het toen improvisatorisch had gerepareerd (prijs inclusief onderdelen), omdat ik de badkamer toch van plan was volledig te renoveren.

De woning wordt momenteel bewoond door kennissen van mij die ook handig zijn en aan het huis door klussen. De grote uitgaves begonnen door voor het hele huis nieuwe kunststof ramen te bestellen, dit kwam ongeveer op €2500,-. Doordat de winter in de tussentijd kwam is het nog niet gelukt de ramen te vervangen. Maar gelukkig liggen ze klaar voor als de winter voorbij is. Ik heb mijn ramen uit Roemenië laten komen, via Teraglass Romania.

In december is de elektricien aan het werk geweest. Deze heeft voor €1250,- de stroom vervangen in het gehele huis en ook afgewerkt met contactdozen. Toen de stroom vervangen was is in het hele huis gipsplaten tegen de muur aan gekomen, een kostpost van ongeveer €650,- inclusief rachels. Plafonds ontbreken nog.

Ik heb een nieuwe keukenvloer voor ongeveer €150,- inclusief materiaal. Overigens zijn alle prijzen exclusief arbeidsloon. 
Ik ga zo nu en dan een update geven van mijn verbouwing zodat men ook een inzicht krijgt in de kosten van een renovatie.